UA-138875339
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar la experiencia de navegación del usuario. Si continuas navegando consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información aquí Más información Aceptar

L'EBRE MÈS AMAGAT

RIBERA D'EBRE / EIN Aligars - Serra Fulletera
L'EXPERIÈNCIA Un Tomb per les mallades i el congost de Barrufemes Des de dins el poble de Miravet surt el camí rodat que porta al punt de sortida de l’excursió (7 km). Just on comença la carretera que porta al castell, també arrenca, a mà dreta, la forta pujada del carrer de les Flors que cal seguir. El camí dóna tot el tomb a la muntanya de Miravet per anar a trobar el barranc de Negrer i baixar al costat del riu. Llavors, continua paral•lel fins a les plantacions de cítrics de Xesa. Abans d’arribar-hi es troba la porta a la finca que sempre resta oberta. Més endavant es troba una bifurcació. El camí públic és el de la dreta (no és gaire recomanable per a turismes). En vehicle o a peu, cal fer la pujada i després baixar per la pista, en direcció al final de la finca, aigües avall de l’Ebre.
A TENIR EN COMPTE Temps: 2 hores
Distància: 5,1 Km
Desnivell: 200m
Física: Fàcil
Tècnica: Pendents pronunciats en alguns trams
QUÈ HI PUC FER? Abans d’arribar al capdavall de la finca de Xesa es troba una barrancada delimitada pel mur de pedra seca que sosté un camp de mandariners. Al final del mur es troba el punt d’inici (1).
El primer tram de camí es troba senyalitzat amb les marques blaves d’un dels itineraris del grup excursionista La Cameta Coixa de Miravet. Es comença a caminar pel costat del camp de mandariners i ben aviat s’entra al bosc, per rodejar el vessant i anar a buscar la barrancada de la Caseta de les Mallades. Poc abans d’arribar a una collada (hi ha una marca blava en un molló de pedra), cal deixar el camí marcat per agafar-ne un altre a l’esquerra (2). Aquest porta fins a una altra collada emboscada, molt característica pel seu pou de pedra seca (3). En aquest punt es retroba, a la dreta, l’itinerari marcat que baixa de la Talaia. Són 200 m de desnivel i una magnifica opció per als qui vulguin una excursió més llarga. Els qui s’animin a pujar-hi tindran com a recompensa una vista excel•lent i molt poc coneguda del curs de l’Ebre al peu de la serra de Cardó, amb les muntanyes dels Ports al fons. Es continua seguint les marques en direcció sud-oest, davallant per un corriol bastant dreterut. El camí va girant fins que la visió s’obre sobre el riu i pas de Barrufemes. De seguida s’arriba a una bifurcació (4). El camí de l’esquerra baixa directe a trobar el camí de Barrufemes (7) (és una bona opció si cal escurçar l’itinerari). Es continua pel camí de la dreta. Aviat es baixa un pendent rocós i dret per acabar girant a la dreta i creuar el barranc. Al cap de no gaire torna a trobar un altre baixador rocallós i, finalment, es retroba el camí vell del Pinell. Se segueix fins arribar a una collada on es troba un petit maset enrunat (5). A mà esquerra s’agafa la sendera que baixa fins a trobar l’inici del vell camí de ferradura del Pas de Barrufemes, a tocar de l’Ebre (6).
Se segueix a l’esquerra, remuntant el riu. L’itinerari coincideix ara i fins a arribar al punt de sortida, amb el del GR 99, el Camí de l’Ebre. Els despreniments dels cingles són habituals i han malmès algunes parts del camí. De tota manera, mentre no s’aborda una recuperació més ambiciosa, s’han obert alternatives que garanteixen el pas.